proděkanka pro studium a přijímací řízení (člen vedení) - Filozofická fakulta
zástupkyně ředitele (zástupce vedoucího) - Ústav bohemistiky pro cizince a komunikace neslyšících
Od 1. 10. 2023 do 12. 1. 2024 vždy ve čtvrtek v čase 9.00-10.00.
Konzultace jsou možné prezenčně či distančně, vždy po předchozí e-mailové domluvě (andrea.hudakova@ff.cuni.cz), během které bude upřesněna i místnost/link na videokonferenci.
Odborný životopis
Vzdělání, odborné a profesní aktivity
2009 – Ph.D. – FF UK, Praha (obor Český jazyk)
1997 – Mgr. – PedF UK, Praha (magisterské studium: speciální pedagogika, specializace surdopedie, logopedie, etopedie, arteterapie)
Praxe od ukončení VŠ studia
od 1999 – FF UK Praha (1999–2013 ÚČJTK, od 2013 ÚJKN)
1994–2002 – Střední zdravotnická škola pro sluchově postižené, Beroun
Členství v organizacích a jiné odborné aktivity
2020–dosud – členka Rady Asociace poskytovatelů služeb studentům se specifickými potřebami na VŠ (zastupující UK v Praze)
2017–2019 – externí spolupracovnice Výzkumného ústavu pedagogického, členka řešitelských týmů úkolů: Koncepce výuku českého jazyka po žáky se sluchovým postižením – český jazyk jako druhý jazyk; Koncepce výuky českého znakového jazyka pro žáky se sluchovým postižením; Koncepce výuky anglického jazyka pro žáky se sluchovým postižením
2016–2018 – členka Rady Asociace poskytovatelů služeb studentům se specifickými potřebami na VŠ (zastupující UK v Praze)
2015 – členka Pracovní skupiny MŠMT k přípravě nové vyhlášky o speciálním vzdělávání v souvislosti s novelou § 16 školského zákona
od 2015–2016 – členka Komise pro vzdělávání Národní rady osob se zdravotním postižením (za Asociaci organizací neslyšících, nedoslýchavých a jejich přátel.
2013, 2014 – členka hodnotitelské komise dotačního programu MŠMT ČR Speciální učebnice, speciální učební texty a materiály pro žáky se zrakovým, sluchovým, mentálním postižením a specifickými poruchami učení
od 2013 – členka Pracovní komise rektora pro otázky studia studentů se zdravotním postižením na UK
od 2012 – členka Expertní komise pro otázky vzdělávání při Asociaci organizací neslyšících, nedoslýchavých a jejich přátel
od 2002 – externí spolupracovnice Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání (CERMAT)
1992–2019 – členka Federace rodičů a přátel sluchově postižených (od r. 2014 Informačního centra rodičů a přátel sluchově postižených, o. s.)
Granty
2018–2019 – zapojení do projektu Zvýšení kvality vzdělávání a začleňování žáků s OMJ spojené s jeho radikální inovací, registrační číslo CZ.07.4.68/0.0/0.0/16_037/0000302 realizovaného v rámci OP Praha – Pól růstu ČR, hl. řešitel K. Šebesta
2015–2016 – zapojení do projektu Vývoj sociální kognice u uživatelů českého znakového jazyka; GA ČR č. 15-09692S, řešitelka E. Filippová
2014–2016 – respondentka-expertka za ČR mezinárodního projektu De-Sign Bilingual. Developing & Documenting. Sign Bilingual Practice in Shools; č. OEAD: 2014-1-AT01-KA201-000891; hl. řešitel dr. Verena Krausneker, Universität Wien: http://www.univie.ac.at/designbilingual/
2015 – řešitelka projektu Inovace předmětu Modul komunikační 3 (bakalářské studium oboru Čeština v komunikaci neslyšících) v rámci vnitřní soutěže FF UK o rozvojové prostředky na rok 2015
2012–2016 – zapojení do Programu rozvoje vědních oblastí na Univerzitě Karlově (PRVOUK) 10 – Lingvistika: VVZ Jazyky v komunikaci neslyšících: český znakový jazyk a čeština
2013 – stipendium v rámci rozvojového projektu UK Rozvoj doktorských studijních programů a podpora kvalitních post-doktorandů na Univerzitě Karlově
2012 – řešitelka rozvojového projektu Rozvoj speciální asistence pro neslyšící, nedoslýchavé a ohluchlé studenty oboru Čeština v komunikaci neslyšících (součást centrálního rozvojového projektu UK)
2005–2011 – členka řešitelského týmu Výzkumného záměru Jazyk jako lidská činnost, její produkt a faktor (MSM-0021620825), projekt Ústavu českého jazyka a teorie komunikace FF UK Problémy porozumění jazyku a světu – různé jazykové konceptualizace světa
2000–2002 – spoluřešitelka grantu GA UK Adresát: jazyk, text, komunikace
HUDÁKOVÁ, A. Čeština ve vzdělávání dětí s vadou sluchu. Praha: FF UK v Praze, 2009. [disertační práce; připraveno k tisku]
HUDÁKOVÁ, A. Prstová abeceda pro tlumočníky. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. [vytvořeno v rámci evropské výzvy JPD3 Vyškolení lektorů a vytvoření studijních materiálů pro tlumočníky znakového jazyka, transliterátory znakované češtiny a vizualizátory mluvené češtiny řešené v letech 2006–2008 Českou komorou tlumočníků znakového jazyka]
HUDÁKOVÁ, A., TÁBORSKÝ, J. Sociolingvistické kapitoly pro tlumočníky pro neslyšící. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. [vytvořeno v rámci evropské výzvy JPD3 Vyškolení lektorů a vytvoření studijních materiálů pro tlumočníky znakového jazyka, transliterátory znakované češtiny a vizualizátory mluvené češtiny řešené v letech 2006–2008 Českou komorou tlumočníků znakového jazyka]
KAFKOVÁ, A. Dětský domov: mezi ústavem a rodinou? Praha: PedF UK v Praze, 1997. [diplomová práce]
Kapitoly v monografiích
HUDÁKOVÁ, A. Český znakový jazyk ve vzdělávání neslyšících žáků: koncepční východiska, legislativní rámec. In MOTEJZÍKOVÁ, J. (ed.) Výuka českého znakového jazyka pro žáky se sluchovým postižením. 1. část. Metodická podpora pro učitele. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2019, s. 9–14, ISBN: 978-80-7481-248-4.
HUDÁKOVÁ, A. Jazykové vzdělávání dětí a žáků se sluchovým postižením: Koncepce. In CÍCHOVÁ HRONOVÁ, A., ZBOŘILOVÁ, R. (eds) Výuka českého jazyka pro žáky se sluchovým postižením. Čeština jako druhý jazyk. 1. část. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2018, s. 7–20. ISBN 978-80-7481-206-4.
FILIPPOVÁ, E., HUDÁKOVÁ, A. Jak (dětští) mluvčí ČZJ rozumějí emocím. In VAŇKOVÁ, I., SAICOVÁ ŘÍMALOVÁ, L., WIENDL, J. (eds) Lidský život a každodennost v jazyce/literatuře. Praha: FF UK, 2017, s. 154–161. ISBN 978-80-7308-703-6.
Hudáková, A. Děti s vadou sluchu v základní škole a v nižších ročnících víceletého gymnázia. In Mertin, M., Ciprová, J., Budínská, M. (eds) Pedagogická a psychologická diagnostika pro učitele na ZŠ. 11. aktualizace. Praha: Nakladatelství Dr. Josef Raabe, 2007, s. 1–37 (kap. C 3.4).
Učebnice, učební texty
HUDÁKOVÁ, A., Terminologie: Lidé s vadou sluchu. In Specifika ošetřovatelství v zemích EU. Specifika ošetřovatelství Neslyšících jako členů kulturní a jazykové menšiny. E-learningový on-line projet určený k dalšímu vzdělávání zdravotnického personálu v oblasti multikulturní výchovy a jazykových a kulturních menšin. Řešitel projektu VOŠZdr a SZŠ Duškova, Praha, 2007.
HUDÁKOVÁ, A. Česká slovesa. Multimediální uživatelská příručka pro všechny Čechy, kteří češtinu neslyší. Praha: SŠ, ZŠ a MŠ pro sluchově postižené, Výmolova 169, Praha 5 – Jazykové centrum Ulita, 2007. [DVD-ROM; vedoucí projektového týmu, spoluautor scénáře a textové části DVD-ROMu]
MACUROVÁ, A., HUDÁKOVÁ, A., OTHOVÁ, M. Rozumíme česky. Učebnice češtiny pro neslyšící. Praha: FRPSP, 2003. 170 s. ISBN 80-86450-24-4. [vytvořeno v rámci projektu EU Leonardo da Vinci řešeného v letech 2001–2003 Federací rodičů a přátel sluchově postižených Internet as a potential source of new employment possibilities for the deaf]
MACUROVÁ, A., HUDÁKOVÁ, A., OTHOVÁ, M. Rozumíme česky. Učebnice češtiny pro neslyšící. Praha: FRPSP, 2001. [draft; vytvořeno v rámci projektu EU Leonardo da Vinci řešeného v letech 2001–2003 Federací rodičů a přátel sluchově postižených Internet as a potential source of new employment possibilities for the deaf]
Příspěvky ve sbornících, články (včetně popularizačních), zprávy, rozhlasová vystoupení
HUDÁKOVÁ, A., ŠORMOVÁ, K. Distanční doučování žáků základních a středních škol. Studie z aplikované lingvistiky, 11, 2020, s. 103–110. ISSN 1804-3240.
HUDÁKOVÁ, A., HOLUBOVÁ, K. FF UK v Praze: Už 20 let „Deaf-friendly“. In Elektronický sborník z konference INSPO 2018. Praha: Křižovatka.cz a BMI, 2018. Příspěvek přednesen 7. 4. 2018. Text ve formátu pdf přístupný na www: http://www.helpnet.cz/sites/default/files/soubory/Hudakova.pdf; videozáznam vystoupení s tlumočením do českého znakového jazyka a s českými titulky přístupný na www: https://www.youtube.com/watch?v=4AZEc_NzPRM&list=PLIvMwIF5oLTJ-sszsPSFtL47db3zKumst&index=25&t=0s.
HUDÁKOVÁ, A. Potřebují miminka český znakový jazyk? Unie, 22, 2018, č. 9–10, s. 8–9.
HUDÁKOVÁ, A. Inkluze ztracená v překladu. Unie, 22, 2018, č. 7–8, s. 18–19.
HUDÁKOVÁ, A. Vzdělávání žáků se sluchovým postižením: legislativa a praxe. In Hutyrová, M., Růžičková, V. Koheze speciální pedagogiky. IV. Olomoucké speciálněpedagogické dny. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017, s. 209–217. ISBN 978-80-244-5256-2.
HUDÁKOVÁ, A. Neslyším, studuji vysokou školu. Unie, 21, 2017, č. 9–10, s. 12.
HUDÁKOVÁ, A., FILLIPOVÁ, E. Vývoj sociální kognice českých neslyšících dětí – uživatelů českého znakového jazyka a uživatelů mluvené češtiny: adaptace testové baterie. Studie z aplikované lingvistiky, 8, 2017, s. 53–64. ISSN 1804-3240.
HUDÁKOVÁ, A., Nováková, R. Společný evropský referenční rámec pro jazyky a český znakový jazyk. Studie z aplikované lingvistiky, 7, 2016, č. 2, s. 115–125. ISSN 1804-3240.
HUDÁKOVÁ, A. Potřebujeme CEFR pro český znakový jazyk? Gong, 44, 2016, č. 10–12, s. 6. ISSN 0323-0732.
HUDÁKOVÁ, A. De-Sign Bilingual. Gong, 44, 2016, č. 10–12, s. 37. ISSN 0323-0732.
HUDÁKOVÁ, A. Veřejná ochránkyně práv a vzdělávání neslyšících. Gong, 44, 2016, č. 7–9, s. 11. ISSN 0323-0732.
HUDÁKOVÁ, A. Jazyk: Jak se od září změní vzdělávání neslyšících, nedoslýchavých a ohluchlých žáků? Gong, 44, 2016, č. 4–6, s. 7. ISSN 0323-0732.
FILIPPOVÁ, E., HUDÁKOVÁ, A. Czech Sign Language in contemporary Czech society. International Journal of the Sociology of Language. Volume 2016, Issue 238, Pages 85–103, ISSN (Online) 1613-3668, ISSN (Print) 0165-2516, DOI: 10.1515/ijsl-2015-0046, February 2016.
HUDÁKOVÁ, A. Jazyk: Nástroj k uchopení světa a sociální lepidlo. Gong, 44, 2016, č. 1–3, s. 11. ISSN 0323-0732.
HUDÁKOVÁ, A. Vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem. Gong, 44, 2016, č. 1–3, s. 24. ISSN 0323-0732.
HUDÁKOVÁ, A. Z neslyšícího dítěte vyroste neslyšící dospělý. Gong, 43, 2015, č. 10–12, s. 11. ISSN 0323-0732.
HUDÁKOVÁ, A. Změny ve školském zákoně: vzdělávání uživatelů českého znakového jazyka. Gong, 43, 2015, č. 7–9, s. 18. ISSN 0323-0732.
HUDÁKOVÁ, A. Proč neslyšící neumí česky? Gong, 43, 2015, č. 4–6, s. 16. ISSN 0323-0732.
HUDÁKOVÁ, A. Vzdělávání & komunikace. Gong, 43, 2015, č. 1–3, s. 21. ISSN 0323-0732. [psáno za Expertní komisi pro otázky vzdělávání při ASNEP]
HUDÁKOVÁ, A. Mezinárodní letní škola znakových jazyků 2014: Aktuální otázky v lingvistice znakových jazyků – The International Summer School 2014: Current Issues in Sign Language Linguistics (CISL). Studie z aplikované lingvistiky, 5, 2014, č. 2, s. 156–158. ISSN 1804-3240. Text ve formátu pdf přístupný na www: <http://sali.ff.cuni.cz/?q=system/files/SALi_2014_02_horizonty_hudakova.pdf>.
HUDÁKOVÁ, A. Jednotné zkoušky aneb „Nějak se to udělá“. Gong, 42, 2014, č. 10–12, s. 16. ISSN 0323-0732. [psáno za Expertní komisi pro otázky vzdělávání při ASNEP]
HUDÁKOVÁ, A. Kolik je u nás neslyšících, nedoslýchavých a ohluchlých dětí a žáků? Gong, 42, 2014, č. 7–9, s. 17. ISSN 0323-0732. [psáno za Expertní komisi pro otázky vzdělávání při ASNEP]
HUDÁKOVÁ, A. Jaké mají vaše děti učebnice? Gong, 42, 2014, č. 1–3, s. 43. ISSN 0323-0732. [psáno za Expertní komisi pro otázky vzdělávání při ASNEP]
HUDÁKOVÁ, A. Neslyšící pedagogové: Česká republika, leden 2012. In GABARÍK, M., MELIKANT, M., SLOVÁK, T. (eds) Špeciálna pedagogika na Slovensku v kontexte rokov 1967–2012. Zborník z medzinárodnej vedeckej konferencie, Bratislava 3.–4. 10. 2012. Bratislava: Univerzita Komenského, Pedagogická fakulta, 2012. s. 411–420. ISBN 978-80-89256-94-5.
HUDÁKOVÁ, A. Milánský kongres: podrobnosti, souvislosti. InfoZpravodaj – Magazín informačního centra o hluchotě, 20, 2012, č. 3, s. 7–10.
HUDÁKOVÁ, A. Společný evropský referenční rámec pro jazyky, rámcové vzdělávací programy, nové pojetí maturitní zkoušky – tři nové impulsy k zamyšlení nad výchovou a vzděláváním neslyšících žáků. In Cícha Hronová, A., Zbořilová, R. (eds) Čeština ve výuce neslyšících – elektronický sborník. Praha: SŠ, ZŠ, MŠ pro SP Výmolova Praha 5 – Jazykové centrum Ulita, 2011, s. 52-55. ISBN 978-80-87526-05-7.
HUDÁKOVÁ, A. Ústav českého jazyka a teorie komunikace FF UK. Forum, časopis Univerzity Karlovy v Praze, 3, 2011, č. 21, s. 38-39. ISSN 1211-1724.
HUDÁKOVÁ, A. Kdyby tak bylo více jablíček. The Best Woman, 3, 2011, č. 3, s. 42-43. ISSN 1803-9804.
HUDÁKOVÁ, A. Letem tichým světem. Tvar, 20, 2009, č. 15, s. 6–8. ISSN 0862-657X.
HUDÁKOVÁ, A. Neslyšící a právo na vzdělání I. In Dingová, N., Dlask, I. Slyšet je snad právo? Rádio Classic FM. [rozhlasový cyklus, tento díl odvysílán 26. 5. 2008; A. Hudáková host pořadu]. Přepis rozhovoru přístupný na www: <http://ruce.cz/clanky/1130-neslysici-a-pravo-na-vzdelani-i>.
HUDÁKOVÁ, A. Udělej si sám: e-learning (3. část). Unie, 17, 2008, č. 9–10, s. 22–23.
HUDÁKOVÁ, A. Udělej si sám: e-learning (2. část). Unie, 17, 2008, č. 7–8, s. 20–21.
HUDÁKOVÁ, A. Udělej si sám: e-learning (1. část). Unie, 17, 2008, č. 5–6, s. 20–21.
HUDÁKOVÁ, A. Asistent pedagoga a osobní asistent. Unie, 16, 2007, č. 11–12, s. 22–23.
HUDÁKOVÁ, A. Co dělá mé dítě ve škole, když zrovna nemá vyučování. Unie, 16, 2007, č. 7–8, s. 21.
Hudáková, A. Seminář Pedagog s vadou sluchu na školách pro sluchově postižené. Unie, 16, 2007, č. 7–8, s. 11.
HUDÁKOVÁ, A. Studenti s vadou sluchu u státní maturity. Unie, 16, 2007, č. 5–6, s. 22–23.
HUDÁKOVÁ, A. Inspirace pro školní weby. Unie, 16, 2007, č. 3–4, s. 20–21. [článek oceněn 2. cenou Vládního výboru pro zdravotně postižené občany za rok 2007 v kategorii tiskových prací]
HUDÁKOVÁ, A. Studenti s vadou sluchu: možnosti studia po střední škole. Unie, 16, 2007, č. 1–2, s. 20.
HUDÁKOVÁ, A. Nematuritní obory na středních školách pro sluchově postižené. Unie, 15, 2006, č. 11–12, s. 19.
HUDÁKOVÁ, A. Rámcové a školní vzdělávací programy ve školách pro žáky s vadami sluchu II. Unie, 15, 2006, č. 9–10, s. 21–22.
HUDÁKOVÁ, A. Rámcové a školní vzdělávací programy ve školách pro žáky s vadami sluchu. Unie, 15, 2006, č. 7–8, s. 16–17.
HUDÁKOVÁ, A. Maturitní obory na středních školách pro sluchově postižené. Unie, 15, 2006, č. 5–6, s. 12.
HUDÁKOVÁ, A., OKROUHLÍKOVÁ, L. Dítě s vadou sluchu ve speciální škole pro sluchově postižené. Unie, 15, 2006, č. 1–2, s. 18.
HUDÁKOVÁ, A. Deset lidových moudrostí o neslyšících a reakce na ně. In Dámcová, M., Dingová. N. Slyšitelné ticho. Rádio Classic FM. [rozhlasový cyklus, tento díl odvysílán 2. 5. 2006; A. Hudáková host pořadu]. Přepis rozhovoru přístupný na www: <http://ruce.cz/clanky/240-deset-lidovych-moudrosti-o-neslysicich-a-reakce-na-ne>.
HUDÁKOVÁ, A. Jazyk neslyšících, znakový jazyk. In Dámcová, M., Dingová. N. Slyšitelné ticho. Rádio Classic FM. [rozhlasový cyklus, tento díl odvysílán 25. 4. 2006; A. Hudáková host pořadu]. Přepis rozhovoru přístupný na www: <http://ruce.cz/clanky/228-jazyk-neslysicich-znakovy-jazyk>.
HUDÁKOVÁ, A. Neslyšící jako členové jazykové a kulturní menšiny. In Dámcová, M., Dingová. N. Slyšitelné ticho. Rádio Classic FM. [rozhlasový cyklus, tento díl odvysílán 11. 4. 2006; A. Hudáková host pořadu]. Přepis rozhovoru přístupný na www: <http://ruce.cz/clanky/221-neslysici-jako-clenove-jazykove-a-kulturni-mensiny>.
OKROUHLÍKOVÁ, L., HUDÁKOVÁ, A. Dítě s vadou sluchu v běžné škole. Unie, 14, 2005, č. 11–12, s. 12–13.
HUDÁKOVÁ, A., OKROUHLÍKOVÁ, L. Dobré a špatné školy? Unie, 14, 2005, č. 9–10, s. 24.
HUDÁKOVÁ, A., MYSLIVEČKOVÁ, R. Dva jazyky – dvě kultury. In Hudáková, A. (ed.) Ve světě sluchového postižení. Praha: FRPSP-Tamtam, 2005, s. 22–25.
HUDÁKOVÁ, A., MOTEJZÍKOVÁ, J. Terminologická džungle. In Hudáková, A. (ed.) Ve světě sluchového postižení. Praha: FRPSP-Tamtam, 2005, s. 11–14.
HRONOVÁ, A., HUDÁKOVÁ, A. Kochleární implantát. In Hudáková, A. (ed.) Ve světě sluchového postižení. Praha: FRPSP-Tamtam, 2005, s. 30–34.
HUDÁKOVÁ, A. Už nechci vidět jen napsané věty na papíře – to není úplná informace! In Hudáková, A. (ed.) Ve světě sluchového postižení. Praha: FRPSP-Tamtam, 2005, s. 67–68. [e-mailový rozhovor s neslyšící maminkou.]
HUDÁKOVÁ, A. Tlumočník je potřeba i v šestinedělí. In Hudáková, A. (ed.) Ve světě sluchového postižení. Praha: FRPSP-Tamtam, 2005, s. 69–70. [e-mailový rozhovor s neslyšící maminkou.]
HUDÁKOVÁ, A. Odezírání. In Hudáková, A. (ed.) Ve světě sluchového postižení. Praha: FRPSP-Tamtam, 2005, s. 42–44.
HUDÁKOVÁ, A. Deaf Friendly Hospital. In Hudáková, A. (ed.) Ve světě sluchového postižení. Praha: FRPSP-Tamtam, 2005, s. 74–77.
HUDÁKOVÁ, A. Žáci s vadami sluchu u státních maturit? Aneb Nakročení k racionální diskusi o vzdělávání žáků s vadami sluchu v České republice. Speciální pedagogika, 14, 2004, č. 3, s. 177–198. ISSN 1211-2720.
HUDÁKOVÁ, A. Moderní trendy ve vzdělávání studentů s vadami sluchu – čtení (praktické náměty). In Nové trendy v oblasti sekundárního a terciárního vzdělávání sluchově postižených. Hradec Králové: Gaudeamus, 2004, s. 16–22.
HUDÁKOVÁ, A. „Připadá mi, že neslyšící u nás nemají možnost najít své možnosti a nedostatky“. Unie, 12, 2003, č. 9–10, s. 14–15. [Rozhovor s Radkou Novákovou.]
HUDÁKOVÁ, A. Nerozuměli jste některému pojmu nebo zkratce? Čeština doma a ve světě, 10, 2002, č. 2–3, s. 268–273.
HUDÁKOVÁ, A. Helena nechce hada. Čeština doma a ve světě, 10, 2002, č. 2–3, s. 125–130.
HUDÁKOVÁ, A. Co a proč by se měly učit neslyšící děti? Čeština doma a ve světě, 10, 2002, č. 2–3, s. 236–273.
HUDÁKOVÁ, A. Lidé s vadou sluchu. In Charakteristika vybraných postižení. Sociální psychologie. Praha: Svopap, 2002, s. 13–15.
HUDÁKOVÁ, A. Neslyšící Češi a čeština. In Klincková, J. (ed.) Jazyková komunikácia v 21. storočí. 4. medzinárodná vedecká konferencia o komunikácii. Banská Bystrica 13–14. september 2000. Banská Bystrica : FHV a PF UMB, 2001, s. 285–291.
MYSLIVEČKOVÁ, R., HUDÁKOVÁ, A., VYSUČEK, P. Barvy v českém znakovém jazyce. In VAŇKOVÁ, I. (ed.) Obraz světa v jazyce. Praha: FF UK v Praze, 2001, s. 63–77.
HUDÁKOVÁ, A. Bilingvismus z pohledu rodičů. InfoZpravodaj – Magazín informačního centra o hluchotě, 9, 2001, č. 4, s. 7–9.
HUDÁKOVÁ, A. Úprava textů pro sluchově postižené. In ŠMÍDOVÁ, M. (ed.) Četba sluchově postižených. Praha: FRPSP, 2000, s. 50–51.
HUDÁKOVÁ, A. Obrázkové příběhy & čtení a psaní. In ČERVENKOVÁ, A. (ed.) Co a jak číst se sluchově postiženýmdítětem. Praha: FRPSP, 1999, s. 65–73.
HUDÁKOVÁ, A. Čtení s porozuměním vyžaduje znalost jazyka. In ČERVENKOVÁ, A. (ed.) Co a jak číst se sluchověpostiženým dítětem. Praha: FRPSP, 1999, s. 25–27.
HUDÁKOVÁ, A. Obrázkové příběhy & čtení a psaní. In Heterogennost v komunikaci, v textu av jazyce. Opera linguae bohemicae studentium, 1. Praha: FF UK v Praze, 1999, s. 45–53.
HUDÁKOVÁ, A. Jazyk je nástrojem k pochopení světa. Gong, 26, 1998, č. 3, s. 56–57. ISSN 0323-0732.
KAFKOVÁ, A. Tlumočník-pedagog. Speciální pedagogika, 7, 1997, č. 1, s. 26–37. ISSN 1211-2720.
KAFKOVÁ, A. Střední zdravotnická škola pro sluchově postižené v Berouně. Speciálnípedagogika, 6, 1996, č. 1, s. 7–48. ISSN 1211-2720.
KAFKOVÁ, A. Střední zdravotnická škola pro sluchově postižené v Berouně II. Speciální pedagogika, 6, 1996, č. 2, s. 41–45. ISSN 1211-2720.
interní recenze monografie saicová Římalová, L. Když začínáme mluvit… Lingvistický pohled na rané projevy česky hovořícího dítěte. Praha: univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta, 2013. 218 s. ISBN 978-80-7308-482-0.
HUDÁKOVÁ, A. Malý slovník abstraktních pojmů. Čeština doma a ve světě, 10, 2002, č. 2–3, s. 253–260. [BILÍKOVÁ, A. Malý slovník abstraktních pojmů]
HUDÁKOVÁ, A., NAJMANOVÁ, M. Defektologický slovník. Gong, 29, 2001, č. 9, s. 226. ISSN 0323-0732. [SOVÁK, M. a kol. Defektologický slovník]
Edice, redakce
HUDÁKOVÁ,, A. (ed.) Ve světě sluchového postižení. Praha: FRPSP-Tamtam, 2005. [publikace oceněna čestným uznáním Vládního výboru pro zdravotně postižené občany za rok 2005 v kategorii písemných děl veřejně publikovaných]
HUDÁKOVÁ, A. (ed.) Čeština doma a ve světě, 10, 2002, č. 2–3.
Výstavy
NOVÁKOVÁ, R., REDLICH, K., PÁNEK, P., HUDÁKOVÁ, A. Čeští neslyšící: 1814–2014. Praha: vestibul FF UK v Praze, vernisáž 26. 8. 2014. [Výstava realizovaná Ústavem jazyků a komunikace neslyšících. Od listopadu 2014 výstava nastálo přesunuta do 4. patra FF UK v Praze.] Výstavní panely ve formátu pdf přístupné na www: <https://ujkn.ff.cuni.cz/aktivity/vystava>.
Hudáková A.: Děti s odlišným mateřským jazykem (Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D.). In Metodika pro děti se specifickými potřebami. Praha, MPSV ČR, 2022, s. • p. 63-67. ISBN 0-000-00000-0.
Hudáková A.: Děti se sluchovým postižením (Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D.). In Metodika pro děti se specifickými potřebami. Praha, MPSV ČR, 2022, s. • p. 22-36. ISBN 0-000-00000-0.
Kucharská A., Janyšková K., Kučerová O., Sotáková H., Presslerová P., Hudáková A., Holubová K.: Distanční/online poradenství v podpoře studentů vysokých škol. Praha, Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2022. 102 s. • p. ISBN 978-80-7603-354-2.
Kucharská A., Dobešová L., Holubová K., Hradilová T., Hudáková A., Janyšková K., Kadrnožková M., Kačur I., Kostelanská S., Kučerová O., Presslerová P., Sotáková H., Špačková K., Šumníková P.: Přístupy a doporučení pro distanční výuku u studujících se specifickými potřebami a dalším znevýhodněním. Praha, Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2021. 221 s. • p. ISBN 978-80-7603-293-4.
Šormová K., Hudáková A.: Distanční doučování žáků základních a středních škol. Studie z aplikované lingvistiky / Studies in Applied Linguistics, 2020, č. • no. 11, s. • p. 104-110. ISSN 1804-3240.
Hudáková A.: Český znakový jazyk ve vzdělávání neslyšících žáků: koncepční východiska, legislativní rámec. In Motejzíková J.: Výuka českého znakového jazyka pro žáky se sluchovým postižením. 1. část. Metodická podpora pro učitele. Praha, Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagog..., 2019, s. • p. 9-14. ISBN 978-80-7481-248-4.
Šormová K., Hudáková A., Hejhalová V., Semyachkina Y., Pečenková D., Jonášová A.: Čeština jako druhý jazyk. Praha, FF UK, 2019. 104 s. • p. ISBN 978-80-7308-966-5.
Hudáková A.: Inkluze ztracená v překladu. Unie, 2018, č. • no. 22, s. • p. 18-19. ISSN 2464-7705.
Hudáková A., Holubová K.: FF UK v Praze: Už 20 let "Deaf-friendly". In Winter J.: Sborník konferenčních příspěvků z konference INSPO 2018. Praha, BMI sdružení s přispěním Křižovatky.cz, 2018
Hudáková A.: Jazykové vzdělávání dětí a žáků se sluchovým postižením: Koncepce. In Cíchová Hronová A., Zbořilová R.: Výuka českého jazyka pro žáky se sluchovým postižením. Čeština jako druhý jazyk. 1. část. Praha, Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagog..., 2018, s. • p. 7-20. ISBN 978-80-7481-206-4.
Hudáková A.: Potřebují miminka český znakový jazyk? Unie, 2018, č. • no. 22, s. • p. 8-9. ISSN 2464-7705.
Hudáková A.: Vzdělávání žáků se sluchovým postižením: legislativa a praxe. In Hutyrová M., Růžičková V.: Koheze speciální pedagogiky IV. Olomoucké speciálněpedagogické dny. Olomouc, Univerzita Palackého v Olomouci, 2017, s. • p. 209-217. ISBN 978-80-244-5256-2.
Hudáková A., Filippová E.: Vývoj sociální kognice českých neslyšících dětí - uživatelů českého znakového jazyka a uživatelů mluvené češtiny: adaptace testové baterie. Studie z aplikované lingvistiky / Studies in Applied Linguistics, 2017, č. • no. 8, s. • p. 53-64. ISSN 1804-3240.
Hudáková A.: Neslyším, studuji vysokou školu. Unie, 2017, č. • no. 21, s. • p. 12-12. ISSN 2464-7705.
Vaňková I., Saicová Římalová L., Pacovská J., Švarcová Z., Rejzek J., Lišková M., Christou A., Bednářová H., Náhlíková A., Filippová E., Hudáková A., Vaněk V., Malá L., Goszczyńska J.: Lidský život a každodennost v jazyce/literatuře. Praha, Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2016. 271 s. • p. ISBN 978-80-7308-703-6.
Hudáková A., Nováková R.: Společný evropský referenční rámec pro jazyky a český znakový jazyk. Studie z aplikované lingvistiky / Studies in Applied Linguistics, 2016, č. • no. 7, s. • p. 115-125. ISSN 1804-3240.
Hudáková A.: Potřebujeme CEFR pro český znakový jazyk? Gong, 2016, č. • no. 44, s. • p. 6-6. ISSN 0323-0732.
Hudáková A.: De-Sign Bilingual. Gong, 2016, č. • no. 44, s. • p. 37-37. ISSN 0323-0732.
Hudáková A.: Veřejná ochránkyně práv a vzdělávání neslyšících. Gong, 2016, č. • no. 44, s. • p. 11-11. ISSN 0323-0732.
Hudáková A.: Jak se od září změní vzdělávání neslyšících, nedoslýchavých a ohluchlých žáků? Gong, 2016, č. • no. 44, s. • p. 7-7. ISSN 0323-0732.
Filippová E., Hudáková A.: Czech Sign Language in contemporary Czech society. International Journal of the Sociology of Language, 2016, č. • no. 2016, s. • p. 85-103. ISSN 0165-2516.
Hudáková A.: Vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem. Gong, 2016, č. • no. 44, s. • p. 24-24. ISSN 0323-0732.
Hudáková A.: Jazyk: Nástroj k uchopení světa a sociální lepidlo. Gong, 2016, č. • no. 44, s. • p. 11-11. ISSN 0323-0732.
Hudáková A.: Proč neslyšící neumí česky? Gong, 2015, č. • no. 43, s. • p. 16-16. ISSN 0323-0732.
Hudáková A.: Změny ve školském zákoně: vzdělávání uživatelů českého znakového jazyka. Gong, 2015, č. • no. 43, s. • p. 18-18. ISSN 0323-0732.
Hudáková A.: Z neslyšícího dítěte vyroste neslyšící dospělý. Gong, 2015, č. • no. 43, s. • p. 11-11. ISSN 0323-0732.
Hudáková A.: Vzdělávání & komunikace. Gong, 2015, č. • no. 43, s. • p. 21-21. ISSN 0323-0732.
Hudáková A.: Mezinárodní letní škola znakových jazyků 2014: Aktuální otázky v lingvistice znakových jazyků - The International Summer School 2014: Current Issues in Sign Language Linguistics (CISL). Studie z aplikované lingvistiky / Studies in Applied Linguistics, 2014, č. • no. 5, s. • p. 156-158. ISSN 1804-3240.
Hudáková A.: Jednotné zkoušky aneb "Nějak se to udělá". Gong, 2014, č. • no. 42, s. • p. 16-16. ISSN 0323-0732.
Hudáková A.: Kolik je u nás neslyšících, nedoslýchavých a ohluchlých dětí a žáků? Gong, 2014, č. • no. 42, s. • p. 17-17. ISSN 0323-0732.
Hudáková A.: Jaké mají vaše děti učebnice? Gong, 2014, č. • no. 42, s. • p. 43-43. ISSN 0323-0732.
Hudáková A.: FF UK v Praze: Deaf Friendly. In INSPO .: INSPO 2014. Praha, INSPO, 2014, s. • p. 1-7.
Hudáková A.: Česko mluví o vzdělávání. Gong, 2013, č. • no. 42, s. • p. 12-12. ISSN 0323-0732.
Hudáková A.: Neslyšící pedagogové: Česká republika, leden 2012. In GABARÍK, M., MELIKANT, M., SLOVÁK, T. .: Špeciálna pedagogika na Slovensku v kontexte rokov 1967 – 2012. Zborník z medzinárodnej vedeckej konferencie, Bratislava 3. – 4. 10. 2012. Bratislava, Univerzita Komenského, Pedagogická fakulta, 2012, s. • p. 411-420. ISBN 978-80-89256-94-5.
Hudáková A.: Kdyby tak bylo více jablíček. The Best Woman, 2011, č. • no. 3, s. • p. 42-43. ISSN 1803-9804.
Hudáková A.: Olga Stehlíková: Aktuální problémy neurolingvistiky. Studie z aplikované lingvistiky / Studies in Applied Linguistics, 2011, č. • no. 2, s. • p. 133-133. ISSN 1804-3240.
Hudáková A.: Ústav českého jazyka a teorie komunikace FF UK. FORUM. Časopis Univerzity Karlovy v Praze, 2011, č. • no. 3, s. • p. 38-39. ISSN 1211-1724.
Hudáková A.: Společný evropský referenční rámec pro jazyky, rámcové vzdělávací programy, nové pojetí maturitní zkoušky - tři nové impulsy k zamyšlení nad výchovou a vzděláváním neslyšících žáků. In Cícha Hronová, A., Zbořilová, R. .: Čeština ve výuce neslyšících – elektronický sborník. Praha, SŠ, ZŠ, MŠ pro SP Výmolova Praha 5 – Jazykové centrum Ulita, 2011, s. • p. 52-55. ISBN 978-80-87526-05-7.